Friday, April 29, 2011

Kenali Warna Kucing Anda

assalam & selamat sejahtera,


ngkorang semua pemilik kucing yang kiut2 belaka di luar sana tu, tahu tak warna kucing korang tu ape?

korang tau tak camne nak describe warna kucing korang?

arini saya nak kongsikan serba sedikit tentang warna kucing kesayangan korang semua ye.. ;)

kita mulakan dengan warna pertama cat di bawah ni...


warna ni dikenali sebagai "grey" atau bahasa melayunya kita panggil kelabu

warna ni pulak dikenali sebagai "tortoiseshell"... ada jugak yang gelar warna ni celoreng lah, yang gelar warna kek pisang pun ada.. hehehe

yang ni pulak spotted silver tabby

kaler ni dikenali sebagai "pointed" biasanya untuk describe warna Siamese, Birman..

warna ni pulak kita panggil Blue ye.. sebab tu nama cat ni British Blue ;)

yang ni pulak Calico ataupun Tricolor... mana2 satu pun boleh...

ini kita kenali sebagai Ginger/Orange... or nak term yang lebih professional lagi, warna ini juga disebut sebagai Red...



begitulah serba sedikit tentang color description tuk si comel kita ye...

nanti ada masa saya sambung lagi cara2 nak describe warna and pattern bulu si comel kesayangan kita ok... ;)


3 comments:

  1. Hello Dr Zue,

    Salam perkenalan. Daripada keterangan tadi Mika saya ni warnanya ginger la ya? Dr Zue boleh drop by blog kami di http://wajahceria-capricon.blogspot.com/

    Rgds,
    Mika+Suzy

    ReplyDelete
  2. grrrr! comel sgt kucing sini...doctor leh tgok tak kucing saya ni jenis aper agak2nya yer? hehehe...

    Kucing saya ^^

    ReplyDelete
  3. the duo: hi dear... ok, nanti i'll come n confirmkan kaler mika ye.. ;)

    cmn: hehee... okies, no prob. nanti saya tengokkan k...

    ReplyDelete